Us vull explicar una de les actuacions que estic realitzant a la USEE. 7-10-11
Us afegeixo els objectius de la fase 2
Objectius:
Us afegeixo els objectius de la fase 2
Objectius:
- Establir un primer anàlisi de les necessitats respecte a l’orientació dels alumnes de la USEE amb el cap del departament d’orientació del centre per poder establir les actuacions a dur a terme.
- Conèixer el funcionament de la USEE
- Conèixer les possibilitats i les dificultats dels alumnes de la USEE a partir del seu dictamen, els PI, els informes, etc.
Durant aquestes sessions aconsegueixo l'objectiu 3 ( conèixer les possibilitats dels alumnes de la USEE a partir de la relació personal. La lectura dels seus dictamens i dels PI l'he anat realitzant entre alguna sessió a la USEE i a casa; cal dir que sovint vaig rellegint la documentació.
Per conèixer als joves de la USE, i posteriorment passar-los-hi proves per poder ajudar en l’orientació del mon laboral / formatiu, hem decidit junt amb el tutor de practiques i amb les tutores de la USEE que aniria molt bé participar en algunes classes. En funció del meu horari i del dels alumnes de la USEE entro tots els divendres al matí a col·laborar en una sessió d’un pla nou que han començat a introduir de forma organitzada i planificada aquest curs.
Cal dir que m’està sorprenent molt i de forma molt positiva tot el treball que es fa des de la USEE cap a aquests joves. Les psicopedagogues de la USEE, la Rosa i l’EVA, m’han explicat que en un principi el treball de cuina, era de forma poc continuada, és a dir, alguna vegada per celebrar dies festiu es feien pastissos, panallets...
Aquest curs s’està fent el que La Rosa i l’Eva han anomenat Projecte Entorn. Aquest consisteix en dur a terme cada divendres al matí unes sessions de cuina. El menjar elaborat pels propis alumnes el tasten a taula i algun inclús el guarden en una maleta que es donarà al acabar el pla. Melmelades, codonyat, préssec en almívar... són per exemple alguns dels menjars que s’elaboren per a guardar. Altres són amb l’objectiu de menjar-los en aquell moment, per exemple els macarrons.
Es pretén que agafin competències en habilitats per la vida, guanyen en autonomia i treballen de forma manipulativa. El d’ experimentar, tocar i manipular els aliments , apuntar les receptes, calcular els pes, etc, fa que l’aprenentatge sigui molt més significatiu.
Conèixer als alumnes en una situació tant pràctica em resulta molt gratificant i penso que per ells també ho ha de ser. Em veuen com una més de la USEE, no com una persona intrusa que el ve a observar i a fer preguntes. Intento col·laborar i participar amb ells.
Penseu que la USEE de l’Institut acull a 10 alumnes amb dictamen, tots evidentment del mateix centre. Tenen edats diferents. Tres han entrat nous aquest any .
Us poso el llistat dels alumnes, tal i com el vaig introduir al pla de treball, així us podeu fer una idea dels alumnes.
1er ESO
M.B (noi) Retard psíquic moderat
R.P. (noi) retard mental lleu . trastorn de conducta del desenvolupament (atípic)
A.F. (noi) trastorn moderat i de llenguatge
2n ESO
D.N: (Noi) Trastorn de Desenvolupament (TGD). Discapacitat psíquica lleu
M.V (noi) Discapacitat visual. Trastorn de coordinació i d’equilibri. Retard Maduratiu.
3r ESO
M.P (Noi) Retard Mental Lleu. (TGD)
4rt ESO
J.A (noia) trastorn d’afectivitat, trastorn adaptatiu) Intel·ligència límit. Hipoacúsia lleu
L.M. (noia) Bloqueig funcional del cos callós. Retard Maduratiu. trastorn d’afectivitat
M.S (noia) Retard mental lleu. Síndrome de Down
T.CH. (noia) trastorn d’afectivitat. Retard mental lleu
Tots aquests alumnes estan el divendres al matí junts a l’aula USEE i elaboren de forma col·laborativa els menjar. Cal dir que a la USEE a més i ha una educadora i una vetlladora. Elles ajuden també amb el que calgui.
Per a poder entendre el procés us explico el que vam fer el divendres dia 7 del 10 del 2011
Era el meu primer dia de cuina, i cal dir que ens ho vam passar molt bé!!!
L’objectiu: préssecs en almívar.
Curiós veure les habilitats que tenen, les destreses que poden arribar a adquirir i els coneixements que es posen en marxa quan recorden i han d’apuntar en les fixes de l’elaboració dels menjars. Hi ha molt nivells diferents i entre tots es van ajudant. Es nota que hi ha una bona preparació abans d’iniciar el treball en equip.
Al bloc hi podeu trobar un enllaç que us porta directament al bloc de la USEE, aquest està elaborat per les alumnes de 4rt. Hi podeu trobar fotos que complementen les explicacions que van realitzant.
El procés és sempre el mateix:
Primer fan la recepta del que han de cuinar. Segons els nivells van copiant de la pissarra, o bé redacten ells amb frases curtes el procés.
Després de la recepta, es procedeix a l’elaboració de la recepta.
Es renten les mans i es posen el davantal. Cal dir que quasi tots tenen ja l’hàbit adquirit, però cal recordar a alguns alumnes el que han de fer i ajudar-los a fer-ho.
El procés era el següent:
Em posar a bullir aigua que hem mesurat amb el sucre pesat. Ho remenava la noia més gran.
Seguidament ja hem rentat les préssecs i els em pelat amb molt cura. Alguns dels alumnes s’han post guants. Ha esta curiós però no tots sabien pelar la fruita. Un cop pelada amb el ganivet s’ha tallat pel mig el préssec i amb un moviment rotatori es treu el pinyol. Cada mitja part es col·loca amb cura als pots de vidre reciclats que ja havien netejat i desinfectat en una altre divendres.
Després ells mateixos han posat amb una cullera gran l’almívar fins dalt de tot. Tapar el pot i els col·locar-los a l’olla. Per que no es trenques cap pot al bullir, s’ha posat draps de cuina entre cada un d’ells . s’ha omplert poc a poc l’olla d’aigua un cop l’hem posat al foc. Així no pesava tant. Han cronometrat 20 minuts des que ha començat a bullir i s’ha apagat el foc. Llestos, només cal deixar refredar-los. Han quedat uns pots molt macos!!! Semblen comprats.
La veritat és que ja tinc ganes de que arribi el pròxim divendres per ajudar-los a fer els macarrons.
M’agrada veure les seves cares quan passo pel passadís i me’ls trobo de cara, el somriure és preciós. És un regal magnífic. Sé que he tingut molta sort de triar aquest tema i de compartir l’experiència amb tot l’equip de l’USEE.
Reflexió:
EL fet de treballar al mateix centre em feia una mica de recança, però ara m’adono que a part d’aprendre i de ser una ajuda que eren els dos objectius del pràcticum, penso que el meu creixement com a persona serà important.
De moment les paraules que defineixen el que vaig experimentant són : sorpresa, empatia, aprenentatge, compartir experiències, conèixer als alumnes i el funcionament de la USEE.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada