dissabte, 12 de novembre del 2011

Fase 3. Valoració global del test projectiu de la família.




He passat el text projectiu a uns quants alumnes de la USEE. És curiós observar com dibuixen, l’ordre en que col·loquen els personatges, si premen el llapis, si comenten alguna cosa mentre fan el dibuix... cada subjecte és diferent, però alguns trets són comuns.

M’ha cridat l’atenció aspectes com:
Segons la seva evolució són capaços de dibuixar de forma més àmplia la figura humana, tot i amb això el fet de tractar-se de nois i noies amb NEE,  el seu dibuix es pot veure  “afectat”.
El dibuix està condicionat a l’edat, les característiques personals i a les seves vivències.
Quan he passat a la fase de preguntes, m’he sorprès de la quantitat d’informació que es pot arribar a recollir.  Tot i amb això penso que al tractar-se d’un text projectiu amb alumnes que presenten dificultats es fa més difícil saber si el dibuix és molt senzill a què és degut: si a un motiu psicològic o a un pobre aprenentatge de l’esquema humà.
Us passo alguns dels dibuixos sense realitzar els comentaris que els han fet.











Com podeu veure, cap té la línea de terra.
La majoria té un  esquema molt elemental de la figura humana. 
Els subjectes dibuixats estan col·locats un la costat de l’altra mostrant un cert equilibri.  
La majoria ha iniciat el dibuix amb  la figura que dibuixa d’un tamany més gran.(sol ser ell mateix o bé el familiar que més aprecia) 
Les absències d’algunes parts de la cara, dels cabells, els dits, o peus poden denotar alguna pertorbació. 
Alguns premen el llapis i el seu traç és insegur. Repassen de forma insistent algun traç, que en principi no té per que destacar, per tant pot ser senyal de neguit, agressivitat, etc.
 També es veu reflectit que té una família més estable, i qui no la té (entorn familiar). 
De forma conjunta és pot observar un equilibri.

A la bateria de qüestions la majoria no té habilitats per moure’s fora de la ciutat, alguns dels més grans sabrien on anar a buscar l’autobús. No parlen a casa del què faran quan acabin la ESO. Sembla que  en molts casos una sobreprotecció, possiblement degut a les seves NEE.
Les respostes a la qüestió de com es veuen dins de 10 anys, ha estat la que han rumiat més. Algunes de les respostes que han donat són:  a casa amb un fill, treballant a una botiga, vivint fora de casa, .... altres no ho sé i els he ajudat preguntant que li agradaria fer, on imagina que estarà i amb qui voldria viure...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada